Pohjois-Karjalan matkailu

Potentiaalia on – majoitusinvestointeja kaivataan

Artikkelit Trendit-julkaisusta 2.5.2016
Kirjoittaja on kehittämispäällikkö Pekka Huovinen


Pohjois-Karjalan Matkailun Kasvuohjelma on maakunnan ponnistus kansainvälisen matkailun kasvattamiseksi. Hankkeen tavoitteena on mm. matkanjärjestäjien ja medioiden tuominen maakuntaan, ja sitä kautta alueen matkailutarjonnan esittely. Hankkeessa on mukana lähes 80 matkailuyritystä eri puolelta Pohjois-Karjalaa.

Huhtikuun loppuun mennessä alueella on käynyt 29 matkanjärjestäjää eri maista. Kansainvälisiä mediavierailuita on järjestetty alueella kahdeksan kertaa.

Matkanjärjestäjiltä saadun palautteen perusteella Pohjois-Karjalalla on paljon potentiaalia yksittäisten matkailijoiden ja pienten ryhmien osalta. Teemaksi nostettu "Live like a local" on otettu hyvin vastaan ja tuo parhaiten esiin alueemme ominaispiirteitä sekä paikallisuutta. Erityisesti on kuitenkin noussut esille tasalaatuisen ja riittävän laadukkaan majoituskapasiteetin puute - tämä korostuu varsinkin isompien ryhmien kohdalla.

Pohjois-Karjalaa markkinoidaan maailmalla jatkossa yhä kiinteämmin myös osana Lakeland-brändiä. Mitä kauemmaksi Suomesta mennään, sen suuremmaksi markkinoinnilliset kokonaisuudet muuttuvat. Lakeland-yhteistyötä on tiivistetty lähialueiden kanssa ja sen painoarvoa ollaan nostamassa myös Visit Finlandin suuntaan.

Kolilla tapahtuu

Kolilla avattiin viime vuonna Koli Spa Lotus kylpylä, joka on tuonut kaivatun lisän Kolin palvelutarjontaan. Myös tulevana kesänä aloittava Kantosiipialus SuviExpress, joka tekee maisema- ja matkaristeilyjä Kolin ja Lieksan satamien välillä, tuo uutta toimintaa Pieliselle. Autolautta MF Pielinen liikennöi edelleen Lieksan ja Kolin välillä. Pielisen polttoainejakeluun ollaan myös löytämässä ratkaisu kesäksi.

Matkailun liikevaihto kasvussa niukin naukin

Joensuun seutukunnan matkailualan hyvä liikevaihdon kehitys (+2,1 %) siivitti koko maakunnan kehityksen niukasti plussalle (+1,2 %) viime vuoden loppupuolikkaan tarkastelussa. Rahallisesti tämä tarkoitti hieman yli 800 000 euron kasvua maakuntatasolla. Huolestuttavaa on, että muille seutukunnille viime vuoden loppu ei ollut yhtä suotuisa matkailun osalta. Pielisen Karjalassa ala painui 1,3 % ja Keski-Karjalassa 4,1 %.

Kolin alueen matkailualojen yritysryhmän liikevaihto teki sahausliikkeen. Aluksi se kasvoi heinä-syyskuussa17,2 %. Kasvu ei kuitenkaan jatkunut kauaa, sillä vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihto väheni taas 27,4 %. Koko vuoden osalta päästiin kuitenkin plussalle, liikevaihto kasvoi 3,3 %. Myös Kolin matkailualan yritysryhmän henkilöstömäärä kasvoi vuositasolla 11,4 %.

Majoitusmäärissä venäläiset vähenivät, mutta suhteellisesti pärjäsimme

Viime vuonna yöpymisen keskihinta oli Pohjois-Karjalassa 46,80 euroa eli vajaat kaksi euroa korkeampi kuin vuotta aiemmin.  Majoitusmyynnin arvo maakunnassa oli 22,50 miljoonaa euroa ja kasvua edelliseen vuoteen 580 000 euroa.

Pohjois-Karjalan majoitusliikkeiden rekisteröityjen yöpymisten määrä viime vuonna oli 480 900, mikä tarkoitti, että laskua edellisvuodesta oli 1,2 %. Vähennys tuli Venäjältä (euroissa 87 600 ja prosenteissa 15,2), kun sen sijaan kotimaasta saapuneiden yöpymisluku oli 393 300 ja kasvua edellisvuodesta oli täten 2,6 %.

Pohjois-Savon rekisteröidyt yöpymiset vähentyivät -2,4 %, Etelä-Karjalassa laskua oli -12,4 % ja Etelä-Savossa -8,5 %.