Kuljetusmäärät kasvaneet Karjalan ja Savon radoilla
Helmikuun 2022 jälkeen Suomessa rataverkon tavaraliikenteessä on tapahtunut laskua, mikä johtuu Venäjältä saapuvan ja Venäjälle suuntautuvan
tavaraliikenteen pysähtymisestä. Karjalan ja Savon radoilla kulejtusmäärät ovat sen sijaan kasvaneet.
New North ‑hankkeen tekemä selvitys rataverkon tavaraliikenteen nykytilasta kertoo, että kuljetusmäärät ovat lisääntyneet Karjalan radalla Joensuun ja Imatran välillä. Lisäksi rataverkon huono kunto asettaa rajoitteita tavaraliikenteelle, esimerkiksi Joensuun ja Iisalmen sekä Joensuun ja Kontiomäen yhteysväleillä, vaikka teoriassa näillä yhteysväleillä olisikin kapasiteettia vapaana.
Myös Savon radalla Iisalmen ja Kouvolan välillä kapasiteetti on pääosin täynnä kiireisimpinä tunteina.
Helmikuun 2022 jälkeen rataverkon tavaraliikenteessä on tapahtunut pääosin laskua, mikä johtuu Venäjältä saapuvan ja Venäjälle suuntautuvan tavaraliikenteen pysähtymisestä. Esimerkiksi nettotonnit Kontiomäki-Oulu käytävällä laskivat 84 %. Kaiken kaikkiaan Suomen rataverkon rahtivolyymeissä lasku oli keskimäärin 20 prosenttia vuosina 2021–2023.
Vuoden 2030 ennusteiden mukaan, teollisuuden investointipotentiaali huomioiden, suurin kapasiteetin kasvu olisi New North ‑hankealueella Kemin ja Patokankaan sekä Iisalmen ja Kontiomäen yhteysväleillä sekä jonkin verran Sotkamon ja Iisalmen yhteysväleillä. Kapasiteetti laskisi Iisalmen ja Ylivieskan ja Lieksan ja Enon yhteysväleillä. Vuonna 2050 kapasiteetti Pohjois-Suomen rataverkolla kasvaisi Kolarin ja Tornion yhteysväleillä sekä Kemin ja Rovaniemen yhteysvälillä.
Selvityksessä huomioidaan pohjoisen investointimahdollisuudet. Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisilla rataverkoilla kuljetetaan pääasiassa kaivos‑, kemian‑, metsä- ja terästeollisuuden raaka-aineita ja tuotteita sekä elintarviketeollisuuden tuotteita. Pohjoisella alueella on suunnitteilla useita teollisuushankkeita, joilla on vaikutusta rataverkolle tulevaisuudessa.
New North on hanke, joka keskittyy pohjoisten alueiden liikenteeseen, logistiikkaan ja toimitusvarmuuteen. Hanke kattaa Lapin, Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan liittojen yhteistyön Suomessa, Merenkurkun neuvoston Kvarkenin sekä Västerbottenin ja Norrbottenin alueet Ruotsissa, sekä Tromsin, Nordlandin ja Finnmarkin alueet Norjassa.
Interreg Aurora ohjelmasta rahoitetun hankkeen pääpartneri on Lapin liitto. Kainuun liitto on osatoteuttaja rataverkon tavaraliikenteeseen keskittyvässä työpaketissa yhdessä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton kanssa.