Kiskobussi Joensuun rautatieasemalla.

Kun­nat esit­tä­vät Joen­suun ja Piek­sä­mäen vä­li­sen ra­dan sähköistämistä

Joensuun ja Pieksä­mäen välisen ratao­suuden kunnat sekä alueen maakun­ta­liitot esittävät liikenne- ja viestin­tä­mi­nis­te­riölle ratao­suuden moder­ni­soi­mista sähköis­tä­mällä. Sähköis­tä­minen ratkai­sisi teolli­suuden tavara­kul­je­tuksen ongelmia ja paran­taisi huomat­ta­vasti idän ja lännen välistä henkilöliikennettä.

Tällä hetkellä Joensuu-Varkaus-Pieksämäki-rataosuudella liiken­nöi­dään kisko­bus­seilla osana vuonna 2022 solmittua ostolii­ken­ne­so­pi­musta. Julkisin varoin hankit­tava henki­lö­ju­na­lii­kenne on Euroopan unionin määräyk­sestä kilpai­lu­tet­tava vuodesta 2031 alkaen.

- Päätöksiä on tehtävä nyt, jotta liikenne idän ja lännen välillä jatkuu keskey­tyk­settä 2030-luvulla. Näemme radan sähköis­tä­misen parhaana vaihtoeh­tona kasva­valle reitille. Sähköis­tä­minen palvelee sekä teolli­suutta että työvoiman ja opiske­li­joiden liikku­mista, toteaa Joensuun kaupun­gin­joh­taja Jere Penttilä.

Sähköis­tä­minen parantaa tavara­lii­ken­nettä ja huoltovarmuutta

Joensuun ja Pieksä­mäen välisen henki­lö­lii­ken­teen matkus­ta­ja­määrät ovat kasva­neet viisi vuotta perätysten, vaikka vuoroja ei ole lisätty. Vanhen­tunut ja epämu­kava kalusto sekä vähäinen vuoro­tar­jonta hanka­loit­tavat kuitenkin matkus­ta­mista. Joensuun ja Pieksä­mäen välisistä matkoista 80 prosenttia on vaihdol­lisia matkoja muista kauko­lii­ken­teen junista. Reitti on erityisen merkit­tävä Itä-Suomen yliopistolle.

- Ennen ratao­suuden sähköis­tä­mistä nykyinen kalusto on uusit­tava tai perus­kor­jat­tava. Kisko­bussit eivät vastaa matkus­ta­jien vaati­muk­siin ja niillä matkus­ta­mista välte­tään. Tilalle täytyy saada aitoa kauko­lii­ken­teen kalustoa, jotta voimme vastata kasva­vaan kysyn­tään. Kyse on koko Suomelle tärkeästä kauko­lii­ken­teen reitistä. Etenkin työmat­ka­lii­ken­nettä ja opiske­li­joita palve­leva yhteys Jyväs­ky­lään ja Tampe­reelle on elinehto yliopis­tolle, toteaa Joensuun kaupungin liiken­ne­jär­jes­tel­mäin­si­nööri Rasmus Nousiainen.

Radan sähköis­tä­minen on myös tavara­lii­ken­teen näkökul­masta odotettu uudistus. Savon ja Karjalan ratojen välissä ei ole poikit­taista sähköis­tettyä yhteyttä. Sähköistys yhdistää ratao­suuden Karjalan rataan ja tuo teolli­suu­delle mahdol­li­suuden käyttää vaihtoeh­toisia reittejä myös poikkeus­o­loissa. Tämä lisää rataverkon toimi­vuutta ja tehok­kuutta, kun liiken­ne­kat­koissa junia on mahdol­lista ohjata vaihtoeh­toi­selle reitille. 

- Osuudella on kriit­tinen rooli huolto­var­muu­dessa. Varsinkin raaka­puun kysynnän vuoksi Joensuun ja Varkauden välille ennus­te­taan kasvua vuosina 2025–2030. Sähköis­tä­minen ja kohtaus­paik­kojen lisää­minen paran­taisi teolli­suuden mahdol­li­suuksia huomat­ta­vasti, kertoo yhteys­joh­taja Jarno Turunen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta.

Sähköis­tä­misen hyödyt suuremmat kuin kustannukset

Joensuun ja Pieksä­mäen välisen radan sähköis­tä­misen kustan­nusarvio on noin 50 miljoonaa euroa. Sähköis­tyksen yhteis­kun­nal­linen hyöty ylittää kerta­luon­teisen kustan­nuksen. Hankkeen kokonais­hyödyt tulevat olemaan vähin­tään samalla tasolla kuin viime­ai­kai­sissa sähköistyshankkeissa.

- Hanke edistäisi huomat­ta­vasti poikit­tais­lii­ken­nettä ja kohot­taisi Itä-Suomen elinvoimaa. Kustan­nuk­sil­taan osuuden sähköis­tä­minen on vain puolet jo etene­västä Tornio-Kolari-osuuden sähköis­tä­mi­sestä. Sähköis­tä­misen suunnit­telu tulisi aloittaa viipy­mättä, jotta toteutus ajoit­tuisi samaan aikaan radan perus­kor­jauk­seen ja turva­lai­te­uu­dis­tuk­seen, toteaa Pieksä­mäen kaupun­gin­joh­taja Emilia Savolainen

Joensuu, Pieksä­mäki, Varkaus, Heinä­vesi ja Liperi sekä Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto, Etelä-Savon maakun­ta­liitto ja Pohjois-Savon liitto tilasivat selvi­tyksen Joensuu-Varkaus-Pieksämäki-ratayhteyden kehitys­po­luista. Selvi­tyksen laati Wsp.

Raportin tiivis­telmä on luetta­vissa Joensuun kaupungin verkkosivuilla.

Lisätie­toja