
Kunnat esittävät Joensuun ja Pieksämäen välisen radan sähköistämistä
Joensuun ja Pieksämäen välisen rataosuuden kunnat sekä alueen maakuntaliitot esittävät liikenne- ja viestintäministeriölle rataosuuden modernisoimista sähköistämällä. Sähköistäminen ratkaisisi teollisuuden tavarakuljetuksen ongelmia ja parantaisi huomattavasti idän ja lännen välistä henkilöliikennettä.
Tällä hetkellä Joensuu-Varkaus-Pieksämäki-rataosuudella liikennöidään kiskobusseilla osana vuonna 2022 solmittua ostoliikennesopimusta. Julkisin varoin hankittava henkilöjunaliikenne on Euroopan unionin määräyksestä kilpailutettava vuodesta 2031 alkaen.
- Päätöksiä on tehtävä nyt, jotta liikenne idän ja lännen välillä jatkuu keskeytyksettä 2030-luvulla. Näemme radan sähköistämisen parhaana vaihtoehtona kasvavalle reitille. Sähköistäminen palvelee sekä teollisuutta että työvoiman ja opiskelijoiden liikkumista, toteaa Joensuun kaupunginjohtaja Jere Penttilä.
Sähköistäminen parantaa tavaraliikennettä ja huoltovarmuutta
Joensuun ja Pieksämäen välisen henkilöliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet viisi vuotta perätysten, vaikka vuoroja ei ole lisätty. Vanhentunut ja epämukava kalusto sekä vähäinen vuorotarjonta hankaloittavat kuitenkin matkustamista. Joensuun ja Pieksämäen välisistä matkoista 80 prosenttia on vaihdollisia matkoja muista kaukoliikenteen junista. Reitti on erityisen merkittävä Itä-Suomen yliopistolle.
- Ennen rataosuuden sähköistämistä nykyinen kalusto on uusittava tai peruskorjattava. Kiskobussit eivät vastaa matkustajien vaatimuksiin ja niillä matkustamista vältetään. Tilalle täytyy saada aitoa kaukoliikenteen kalustoa, jotta voimme vastata kasvavaan kysyntään. Kyse on koko Suomelle tärkeästä kaukoliikenteen reitistä. Etenkin työmatkaliikennettä ja opiskelijoita palveleva yhteys Jyväskylään ja Tampereelle on elinehto yliopistolle, toteaa Joensuun kaupungin liikennejärjestelmäinsinööri Rasmus Nousiainen.
Radan sähköistäminen on myös tavaraliikenteen näkökulmasta odotettu uudistus. Savon ja Karjalan ratojen välissä ei ole poikittaista sähköistettyä yhteyttä. Sähköistys yhdistää rataosuuden Karjalan rataan ja tuo teollisuudelle mahdollisuuden käyttää vaihtoehtoisia reittejä myös poikkeusoloissa. Tämä lisää rataverkon toimivuutta ja tehokkuutta, kun liikennekatkoissa junia on mahdollista ohjata vaihtoehtoiselle reitille.
- Osuudella on kriittinen rooli huoltovarmuudessa. Varsinkin raakapuun kysynnän vuoksi Joensuun ja Varkauden välille ennustetaan kasvua vuosina 2025–2030. Sähköistäminen ja kohtauspaikkojen lisääminen parantaisi teollisuuden mahdollisuuksia huomattavasti, kertoo yhteysjohtaja Jarno Turunen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta.
Sähköistämisen hyödyt suuremmat kuin kustannukset
Joensuun ja Pieksämäen välisen radan sähköistämisen kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa. Sähköistyksen yhteiskunnallinen hyöty ylittää kertaluonteisen kustannuksen. Hankkeen kokonaishyödyt tulevat olemaan vähintään samalla tasolla kuin viimeaikaisissa sähköistyshankkeissa.
- Hanke edistäisi huomattavasti poikittaisliikennettä ja kohottaisi Itä-Suomen elinvoimaa. Kustannuksiltaan osuuden sähköistäminen on vain puolet jo etenevästä Tornio-Kolari-osuuden sähköistämisestä. Sähköistämisen suunnittelu tulisi aloittaa viipymättä, jotta toteutus ajoittuisi samaan aikaan radan peruskorjaukseen ja turvalaiteuudistukseen, toteaa Pieksämäen kaupunginjohtaja Emilia Savolainen.
Joensuu, Pieksämäki, Varkaus, Heinävesi ja Liperi sekä Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Etelä-Savon maakuntaliitto ja Pohjois-Savon liitto tilasivat selvityksen Joensuu-Varkaus-Pieksämäki-ratayhteyden kehityspoluista. Selvityksen laati Wsp.
Raportin tiivistelmä on luettavissa Joensuun kaupungin verkkosivuilla.
Lisätietoja
