Tiedotteet

Pohjois-Karjalan maakuntaliitto testaa neljän yrityksen kanssa yhteistä rekrytointikampanjaa

Voiko yhteistyöllä saada parempia tuloksia osaajien rekrytoinneissa? Tätä selvitetään Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hankkeessa, jossa testataan parhaillaan uutta tapaa tehdä rekrytointia ja houkuttelua yhteistyössä yritysten kanssa.

Mukana syksyn kokeilussa ovat Porokylän leipomo, Veekmas, Valtimo Components, ja Enerke. Kaikilla yrityksillä on tarve uusille työntekijöille. Pohjois-Karjalan elinkeinoyhtiöt ovat olleet mukana etsimässä kampanjaan yhteistyö-yrityksiä.

”Tavoitteenamme on yritysten toimintaedellytysten parantaminen sekä kasvun ja kilpailukyvyn vauhdittaminen rekrytointiosaamista ja työnantajamielikuvaa kehittämällä. Lokakuun aikana yrityksen kehittävät näitä asioita Fabrikin tuella ja marraskuussa käynnistyy yhteismarkkinointikampanja. Yhdistämme siis aluemarkkinoinnin ja yritysten rekrytointitarpeet,” Pohjois-Karjalan maakuntaliiton markkinointipäällikkö Heli Räsänen kertoo.

Myös Pohjois-Karjalassa näkyy globaali osaajapula. Suomen Keskuskauppakamarin tuoreen tutkimuksen mukaan osaajapulasta on tulossa Suomessa krooninen ongelma, josta kärsii kyselyyn vastanneista yrityksistä peräti 70 prosenttia.

Yhteisen kampanjan tuloksia saadaan joulukuussa ja kokeilu toistetaan tulevana keväänä taas uusien yritysten kanssa. Osaajapulan keskellä Räsänen näkee tässä hetkessä hyviä mahdollisuuksia yhteiselle onnistumiselle.

”Pandemian vaikutus näkyy ihmisten halussa palata juurilleen tai juurekkaaseen elämään. Esimerkiksi vuonna 2021 ulkomailta Pohjois-Karjalaan muutti enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin tilastohistoriassa. Meidän viestimme on selkeä: Pohjois-Karjalassa on työpaikkoja, kiinnostavia uramahdollisuuksia sekä mahdollisuus elää pehmeämpien arvojen mukaan.”