Tiedotteet
Pohjois-Karjala kiinnosti kovasti Flow-festareilla
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton Redesigner-projekti huipentui vilkkaaseen viikonloppuun Flow-festivaaleilla. Pohjois-Karjalan showroomissa oli esillä kiertotalousteemaiset luomukset kolmelta nuorelta vaatesuunnittelijalta.
Pohjois-Karjalan showroomissa oli kolmen päivän aikana jatkuva kävijävirta ja palaute oli ainoastaan positiivista. Markkinointipäällikkö Heli Räsäsen mukaan Redesigner-projekti sekä Flow-festivaalin kanssa tehty yhteistyö oli todella onnistunut.
- Redesigner-luomusten korkea taso yllätti meidät. Työt olivat todella upeita ja oli ilo huomata, miten nämä nuoret suunnittelijat inspiroituivat Pohjois-Karjalasta. Luomuksissa yhdistyy poikkeuksellisella tavalla juurekkuus ja pohjoiskarjalainen käsityöperinne sekä kiertotalousteemaan perustuva muotisuunnittelu, Räsänen kertoo vaatteista ja asusteista, jotka ovat Elina Heilasen, Juha Vehmaanperän ja Priss Niinikosken suunnittelemia.
Heilanen, Vehmaanperä ja Niinikoski valittiin keväällä mukaan projektiin 88 hakijan joukosta. Valinnan teki Camperin luova johtaja, Pohjois-Karjalasta kotoisin oleva Achilles Ion Gabriel.
Kiertotalousteema oli sekä vaatesuunnittelun että showroomin rakentamisen keskiössä. Suunnittelijat hyödynsivät töissään Pohjois-Karjalan vierailulta mukaan löytyneitä kasveja, kalaverkkoja ja vanhoja kierrätyspyyhkeitä. Pohjois-Karjalan osaston rakentamisessa hyödynnettiin muun muassa vanhoja teollisuuden säiliökontteja, kattoikkunakupuja ja pesukoneiden rumpuja.
- Tavoitteenamme oli luoda visuaalinen taikamaa, jossa kukin kävijä kokee itsensä erityiseksi ja ihanaksi. Elämme aikaa, jossa näiden nuorten suunnittelijoiden tulkinnat näyttävät esimerkkiä muillekin: käsillä tekeminen, juurekkuus ja materiaalien uusiokäyttö voivat olla pohjana uuden luomiselle ja uusille elämyksille, Heli Räsänen kertoo.
Pohjois-Karjalan showroomiin kutsuttiin mukaan myös yrityksiä, joilla on juuret Pohjois-Karjalassa ja jotka ovat kiinnostuneita työnantajamielikuvansa rakentamisesta. Mukaan lähtivät Kekäle ja PKO/Koli.
- Pohjois-Karjalan kiinnostavuus oli tapahtumassa valtavan korkealla tasolla. Muun muassa pohjoiskarjalaiset juuret omaavat ihmiset ottivat paikan omakseen ja mainostivat laajasti showroomia sosiaalisessa mediassa ja se sai aikaan kiinnostavuuden vyöryn. Uusi tapamme markkinoida maakuntaa toimi ja toi tuloksia. Tästä on hyvä jatkaa systemaattista uudenaikaista markkinointia, maakuntajohtaja Markus Hirvonen sanoo.
Redesigner-projektin yhteistyökumppani oli Fabrik ja showroomin toteutti Sun Effects.