Tiedotteet
Syrjäsalmen siltatyömaa ei katkaise raideliikennettä Pohjois-Karjalassa
Kiteen Syrjäsalmelle rakennetaan teräksinen liittopalkkisilta 45 metrin päähän nykyisestä sillasta, tiedotti Väylävirasto 29.9. Tämä tarkoittaa sitä, että siltatyömaa ei katkaise raideliikennettä Pohjois-Karjalasta eteläiseen Suomeen, liikenne jatkuu vanhalla sillalla uuden sillan valmistumiseen asti. Uuden sillan rakentaminen alkaa aikaisintaan vuonna 2025.
- Tämä on erinomainen uutinen ja valtava helpotus maakuntamme elinkeinoelämälle. Lopputulos on hyvä esimerkki siitä, että rakentavalla keskustelulla vaikutetaan parhaiten. Kun ensimmäisten tietojen perusteella uhkana oli pitkä katko raideliikenteeseen, kokosimme välittömästi merkittävimmät raiteilla kuljettavat yritykset ja muut maakunnan avaintoimijat pohtimaan ratkaisuvaihtoehtoja. Kävimme heti myös taustalla tiiviisti keskusteluja Väyläviraston kanssa. Onneksi sielläkin ymmärrettiin tilanteen vakavuus ja alettiin hakea parempia toteutustapoja, kertoo Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteyspäällikkö Jarno Turunen.
Turusen mukaan ainoa kauneusvirhe koko prosessissa oli lopulta imagohaitta, kun Pohjois-Karjalan saavutettavuus sai kyseenalaista mainetta. Samalla Syrjäsalmi toimii varoittavana esimerkkinä siitä, että taloudelle ja huoltovarmuudelle tärkeä infrastruktuuri on pidettävä kunnossa. Itä-Suomessa on useita muitakin huoltovarmuudelle tärkeitä siltoja pikaisen kunnostuksen tarpeessa.
- Valtion tehtävä on huolehtia infrasta, tällainen tilanne ei saa toistua. On harmillista, että liikenneyhteydet on laskettu itäisimmässä Suomessa siihen jamaan, että uusien investointien sijaan joudumme käyttämään aikaa itsestään selvien asioiden puolesta taistelemiseen.
Perjantaina 29.9. julkaistiin myös Karjalan radan tarveselvitykset, jotka tuovat esiin rataverkon korjaustarpeet. Karjalan radan parantaminen on Pohjois-Karjalan ja koko Itä-Suomen kärkihanke.
- Erityisesti yksiraiteisen Imatran ja Joensuun välin kunnostamista on nopeutettava. Ohituspaikkoja on saatava lisää ja peruskorjaus nopeasti käyntiin. Samalla voidaan nopeuttaa matka-aikoja. Näin junamatkustus kasvaa ja tavarat liikkuvat entistä enemmän raiteilla. Tämän lisäksi on syytä tarkastella, miten Joensuun ja Kontiomäen rataa parantamalla voidaan lisätä raidekuljetuksia, Jarno Turunen sanoo.
Syrjäsalmen sillan yli kulkee Joensuun ja Imatran välinen vilkas rataosuus. Vanha silta on elinkaarensa loppuvaiheessa, ja tammikuussa 2023 käynnistettiin uuden sillan rakentamistyöt vanhan sillan viereen. Rakennustöiden yhteydessä vanhassa sillassa havaittiin liikettä ja sillalle asetettiin nopeusrajoitus. Turvallisuuden varmistamiseksi uuden sillan rakennustyöt keskeytettiin tarkemman selvityksen ajaksi.