Kalevala-elokuva lisää Bomban houkuttelevuutta
Suomen kansalliseepoksesta kuvattava Kalevala: Kullervon tarina -elokuva on jo nyt tuonut Nurmekseen Bomban alueelle täysin uudenlaista mielenkiintoa. Ohjaaja Antti J. Jokisen johdolla 17.9. alkaneet elokuvan kuvaukset on huomioitu niin kansallisessa kuin kansainvälisissäkin tiedotusvälineissä.
Elokuvan pääyhteistyökumppanina Pohjois-Karjalan Osuuskaupalle (PKO) kyse on elokuvan mahdollistamisen lisäksi pitkäjänteisestä Bomban alueen matkailumarkkinoinnista.
- Kalevala-teemainen elokuva ja siihen liittyvä elokuvamatkailu tuovat hienon lisän viime vuosina tehtyyn matkailukokonaisuuteen. Kalevalan mystiikan uskomme kotimaisten matkailijoiden lisäksi kiinnostavan myös ulkomaalaisia turisteja, toimitusjohtaja Juha Kivelä sanoo.
Viihdeteollisuus tukee matkailua meillä ja maailmalla
Viihdeteollisuuden ja matkailun yhdistämisestä on hyviä kokemuksia esimerkiksi Etelä-Ruotsin Ystadista. Se on monille tutun ruotsalaisen poliisihahmon, Kurt Wallanderin kotipaikka. Suomessa puolestaan esimerkiksi Tampere on hyödyntänyt Koskinen-sarjaa, jossa esiintyy Kullervon tarinassakin mukana oleva Eero Aho.PKO:n tavoitteena on hyödyntää Kalevala-teemaa Bomban alueen matkailussa myös elokuvatuotannon jälkeen.
- Hotellin yhteydessä oleva Bomba-talo on yksi karjalaisen kulttuuriperinnön helmistä, ja sen läheisyyteen rakennamme yhteistyössä elokuvan kuvauspaikkoja. Elokuvan kuvaamisen jälkeen lavasteina käytetyissä taloissa, aitoissa ja pihapiirissä tullaan järjestämään erilaisia Kalevala-teemaisia tapahtumia. Meille oli tärkeää, että elokuvan tuottaja Marko Röhrillä tiimeineen oli kokemusta tällaisesta toiminnasta, matkailukaupan toimialajohtaja Satu Näsärö sanoo.
Kauhavalla sijaitsevan Powerparkin yhteydessä on perheen pienimmille suunnattu Röllikylä, jossa on kuvattu Rölli ja kultainen avain ‑elokuva. Kylän ulkoasu pohjautuu menestyksekkääseen Röllin Sydän ‑animaatioelokuvaan ja kylä on tuotettu yhteistyössä Matila & Röhr Productionsin kanssa.
Jo elokuvan kuvaukset tuovat alueen toimijoille lisää ansaintamahdollisuuksia: esimerkiksi lavasteryhmään palkataan 25 pohjoiskarjalaista ammattilaista, minkä lisäksi suurin osa elokuvan avustajista roolitetaan paikallisista henkilöistä.
Petri Vähä
viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa
Kuva: Pohjois-Karjalan Osuuskauppa