Matkailu polkee myötä­tuu­lessa haasteista huolimatta

Ensin hyvät uutiset: Pohjois-Karjalan matkailu ja siihen liittyen laajemmin koko majoitus- ja ravit­se­mis­toi­minta ovat parin prosentin kasvussa. Osuus­kaupan inves­toinnit majoi­tus­ka­pa­si­teet­tiin Joensuussa ja Kolilla näkyvät luvuissa. Ja jatkossa entistä vahvemmin, kun myös Bomban hotellin uusi lisäsiipi näkyy jo loppu­vuoden luvuissa. Iloita voi myös siitä, että uudis­tunut Visit­Ka­relia on päässyt liikkeelle Business Joensuun siipien suojassa.

Mutta sitten harmaat pilvet: moni pienempi matkailu- ja ravin­to­lay­rit­täjä on laittanut tai laitta­massa ovensa säppiin. Eikä sinäl­lään ihme, sillä kaikki viime vuosien kriisit ovat koetel­leet kovasti matkai­lualaa. Viimei­sim­pänä näkyvänä muutok­sena on ihmisten tiukka talous­ti­lanne, mikä on vähen­tänyt kulutus­käyt­täy­ty­mistä. Täytyy nostaa hattua sitkeille matkai­lu­yrit­tä­jille, jotka jaksavat jatkaa ja edelleen uskoa valoi­sam­paan tulevaisuuteen.

Vaikeiden aikojen jälkeen maakunnan matkai­luala kaipaa kipeästi yrittä­jä­ve­toisia uusia inves­toin­teja, vaikka sitten aluksi yksit­täi­sinä mökkeinä. Ja matkai­lijat kaipaavat uusia, vetovoi­maisia tuotteita. Matkai­lu­mark­ki­noiden uusjako koronan jälkeen on parhail­laan menossa. Ja tässä jaossa Suomen, Järvi-Suomen ja Pohjois-Karjalan olisi päästävä nykyistä paremmin mukaan ja lohkai­se­maan kakusta entistä isompi pala. Ovatko viileys ja Suomen kesä jatkossa valtteja, kun Välimeren alueella kärsi­tään tukah­dut­ta­vista helteistä?

Entä miltä näyttävät matkai­lua­lamme lähiajat? Ensilumi tuo ensim­mäiset aktii­vi­kun­toi­lijat, kokousten lisään­ty­minen tuo koko ajan enemmän vieraita maakun­taan. Ampuma­hiihdon maail­mancupin avaus­kisat Kontio­lah­della vetävät runsaasti kansain­vä­lisiä vieraita marras-joulukuun vaihteessa. Ja samaan aikaan pikku­jou­lu­kausi vilkas­tuttaa ravintolaelämää.

Ensi vuonna start­taavat odotetut S‑ryhmän suorat charter-lennot Keski-Euroopasta Pohjois-Karjalaan. Tämä on erittäin merkit­tävä avaus kansain­vä­listen matkai­li­joiden saami­seksi tänne. Juuri kansain­vä­li­sessä matkai­lussa ovat olleet niin Suomen kuin Itä-Suomen haasteet. Suomi on menet­tänyt markki­nao­suutta maail­malla ja samalla kansain­vä­listä markki­noin­ti­työtä tekevän Visit Finlandin resurs­seja on leikattu. Järvi-Suomi voisi olla Suomen uusi Lappi, mutta se vaatisi paljon panos­tuksia kansain­vä­li­siin tuottei­siin, markki­noin­tiin ja suoriin lento­yh­teyk­siin. Ensi vuodesta on tulossa äärim­mäisen mielenkiintoinen.

Onko ensi kesän hitti gravel-pyöräily? Upeita hiekka­teitä maalais­mai­se­massa järvi­neen ja korkeine vaaroi­neen maakun­nassa riittää poljet­ta­vaksi. Uusia reittejä on maakun­taan sopivasti tulossa. Mutta sitä ennen nauti­taan talvi­sesta luonnostamme!

Jarno Turunen
yhteys­pääl­likkö
Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto