Joensuun Syväsatama ilmakuva.

Talous­kat­saus: Vienti porskutti metsän ja muovin avulla 

Kiiras­tors­taina ilmes­ty­neen Pohjois-Karjalan Trendit ‑talous­kat­sauksen mukaan maakunnan viennin kehitys oli viime vuoden toisen puolik­kaan merkit­tävin ilonaihe. Pohjois-Karjalan teolli­suuden vienti kasvoi 8,6 prosenttia verrat­tuna samaan ajanjak­soon vuonna 2023.

Lisäksi viennin kasvu oli Pohjois-Karjalassa yli kaksin­ker­taista verrat­tuna koko maahan, jossa yllet­tiin 3,7 prosentin kasvuun. 

- Maakunnan viennin veturina toimi erityi­sesti metsäala. Sahateol­li­suu­delle loppu­vuosi oli erinomainen. Metsien runsaat hakkuut ja puun hyvä kysyntä näkyvät myös monen metsä­no­mis­tajan pankki­ti­lillä ja lisäävät maakunnan ostovoimaa, kirjoittaa yhteys­pääl­likkö Jarno Turunen Trendeissä.

Turusen mukaan puun kysynnän kasvussa näkyy erityi­sesti itärajan sulkeu­tu­minen niin, ettei puuta ole enää tuotu Venäjältä ja se on korvattu kotimai­sella puulla. Myös muovi­teol­li­suus pääsi kaksi­nu­me­roi­siin kasvulukuihin. 

- Mutta ei viennin kehitys pelkkää ruusuilla tanssi­mista ollut. Sekä metal­li­teol­li­suus että kiviteol­li­suus supis­tuivat. Erityi­sesti maakunnan kiviteol­li­suuden alamäki on jatkunut jo pitkään. 

Raideyh­teydet saatava kuntoon

Epävar­muutta maail­man­ta­lou­teen tuo juuri nyt Trumpin arvaa­maton politiikka, riskit kauppa­so­dasta ja blokkiu­tu­mi­sesta. Euroopan yhtenäi­syy­dellä on suuralueiden kauppa­so­dassa entistä suurempi merkitys. Euroopan panos­tukset puolus­tus­teol­li­suu­teen näkyvät kasva­vina mahdol­li­suuk­sina maakunnan vienti­teol­li­suu­delle. Esimer­kiksi Saksa panostaa valta­vasti oman puolus­tuk­sensa kehittämiseen. 

Myös Suomessa panos­te­taan vahvasti puolustukseen.

- Valitet­tavia merkkejä on siitä, että teolli­suuden logis­tiikan jokapäi­väiset tarpeet tahtovat unohtua, kun liikenne nähdään pelkäs­tään kaksi­käyt­tönä ja sotilaal­li­sena liikku­vuu­tena. Itä-Suomessa on tärkeää saada erityi­sesti tavaraa liikku­maan raiteilla entistä enemmän. Yksirai­tei­sille raideo­suuk­sille kaivat­tai­siin kipeästi uusia ohitus­paik­koja, jotta raaka-aineet saadaan tehok­kaasti tehtaille ja tavarat maail­malle, Jarno Turunen kirjoittaa.

Pohjois-Karjalan talous­kat­sauksen voi lukea maakun­ta­liiton verkkosivuilla.

Lisätie­toja