Tiedot­teet

Jatkuvan oppimisen teema­vuosi käynnissä – joustavaa täsmä­kou­lu­tusta työelämän tarpeisiin

Jatku­valla oppimi­sella vasta­taan tarpee­seen kehittää ja uudistaa osaamista elämän ja työuran eri vaiheissa. Pohjois-Karjalassa on meneil­lään teema­vuosi, joka tuo jatku­vaan oppimi­seen liittyviä mahdol­li­suuksia ja palve­luja työikäi­sille ja työnantajille.

Pohjois-Karjala on vahva koulu­tus­maa­kunta. Koulu­tus­pal­ve­luita on kehitetty määrä­tie­toi­sesti vuosien ajan. Työelämän osaamis­tar­peiden nopeat muutokset haastavat koulu­tusor­ga­ni­saa­tiot uudis­ta­maan jatkuvan oppimisen palve­luita. Työelämä tarvitsee räätä­löi­tyjä, joustavia ja koulu­tusor­ga­ni­saa­tion rajat ylittäviä koulutuskokonaisuuksia.

Jatku­valla oppimi­sella tarkoi­te­taan koko elämän­kaaren aikaista, eri elämä­na­lueille ulottuvaa oppimista. Työelämän näkökul­masta jatku­valla oppimi­sella vasta­taan tarpee­seen kehittää työnte­ki­jöiden osaamista. Samalla varmis­te­taan, että yritykset voivat uudistua ja kasvaa. Yrityksen koulu­tus­myön­tei­syys paitsi houkut­telee uusia työnte­ki­jöitä, mutta myös pitää kokeneemman kaartin mukana.

Pohjois-Karjalassa jatkuvaa oppimista ja sen palve­lu­jär­jes­telmää kehite­tään koulu­tusor­ga­ni­saa­tioiden oman kehit­tä­misen lisäksi myös verkos­to­toi­minnan kautta. Jatkuvan oppimisen verkosto vahvistaa toimi­joiden yhdessä tekemistä ja koulu­tus­pal­ve­luiden jatko­ja­los­ta­mista sekä luo pohjaa jatkuvan oppimisen raken­teelle ja yhtei­selle toimintamallille.

Verkos­tossa ovat mukana alueen oppilai­tokset ja muut työelä­mä­toi­mijat. Koordi­naa­tio­vastuu on tällä hetkellä Pohjois-Karjalan ELY-keskuksella ja maakuntaliitolla.

Ennakoin­ti­tiedon ja ‑kyvyn merkitys korostuu jatkuvan oppimisen palve­luiden kehit­tä­mi­sessä. Tässä työelämän ja koulu­tuksen järjes­tä­jien yhteistyö on ehdot­toman tärkeää.

Myös kaikkien oikeus osaami­sensa kehit­tä­mi­seen on varmis­tet­tava, sillä uhkana on, että osa työikäi­sestä väestöstä jää ulkopuo­lelle. Esimer­kiksi koulu­tuk­sessa aliedus­tet­tujen ryhmien tavoit­ta­mi­seen on kiinni­tet­tävä huomiota. Opiske­lija tarvitsee tukea ja ohjausta, ja opiskelun kuormit­ta­vuu­teen tulee kiinnittää huomiota. Nämä asiat koskevat myös alueelle kiinnit­tyviä kansain­vä­lisiä osaajia.

Pohjois-Karjalassa on käynnissä jatkuvan oppimisen teema­vuosi. Tavoit­teena on tuoda jatku­vaan oppimi­seen liittyviä mahdol­li­suuksia ja palve­luja tutuksi pohjois­kar­ja­lai­sille työikäi­sille ja työnan­ta­jille. Tämä kirjoitus käynnistää sarjan, jossa jatkuvan oppimisen verkoston jäsenet käsit­te­levät aihetta eri näkökulmista.