Tiedot­teet

Alueel­linen kulje­tus­tuki laajen­net­tava Saimaan kanavaa käyttä­nei­siin yrityksiin

Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto esittää, että alueel­linen kulje­tus­tuki tulee laajentaa Saimaan kanavaa kulje­tuk­siin käyttä­nei­siin yrityksiin.

- Se, etteivät kulje­tukset Saimaan kanavalla ole mahdol­lisia, vaikuttaa itäsuo­ma­laisten vientiy­ri­tysten ohella myös monien tuontiraaka-aineista riippu­vaisten tuotan­nol­listen yritysten toimin­taan. Esimer­kiksi betoni­teol­li­suuden Joensuussa tarvit­sema sementti on aiemmin tullut Saimaan kanavan kautta, mutta nyt kulje­tus­kus­tan­nukset ovat vaihtoeh­toisten kulje­tus­muo­tojen käytön takia nousseet rajusti ja tilanne on vaikeu­tunut, maakun­ta­liitto lausuu ehdotuk­sesta, joka koskee valtio­neu­voston asetusta Alueel­li­sesta kulje­tus­tuesta vuosina 2023–2025.

Maakun­ta­liiton mukaan alueel­lisen kulje­tus­tuen tulee olla kaksi­suun­taista: tuen myöntä­misen tulee olla mahdol­lista myös yritysten tuotan­nos­saan tarvit­se­mien raaka-aineiden ja puoli­val­mis­teiden kulje­tus­kus­tan­nusten nousun kompen­soi­mi­seksi. Tätä puoltaa vahvasti myös se, että aiemmin syksyllä laadi­tussa valtio­sih­tee­ri­työ­ryhmän Itäisen Suomen elinvoiman vahvis­ta­mi­seksi ‑selvi­tyk­sessä todet­tiin, että alueel­lista kulje­tus­tukea laajen­ne­taan sekä käynnis­te­tään selvitys uuden, raaka-ainekuljetuksiin keskit­tyvän alueel­lisen väliai­kaisen kulje­tus­tuen käyttöönottamiseksi.

Kaiken kaikkiaan Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto pitää alueel­lisen kulje­tus­tuen jatka­mista vuosille 2023–2025 erittäin terve­tul­leena päätök­senä. Sillä on kompen­soitu Itä- ja Pohjois-Suomen harvaan asuttujen alueiden pk-yritysten pitkistä kulje­tus­mat­koista aiheu­tu­neita lisäkustannuksia.

- Tuen merkitys on entistä koros­tu­neempi muuttu­neessa geopo­liit­ti­sessa tilan­teessa. Alueen vientiy­ri­tykset ovat joutu­neet hakemaan vaihtoeh­toisia logis­tiik­ka­väyliä ja monissa tapauk­sissa myös korvaavia markki­noita jalos­ta­mil­leen tuotteille. Tilan­teen haasteel­li­suutta on entises­tään lisännyt polttoai­ne­kus­tan­nusten nousu, maakun­ta­liiton lausun­nossa todetaan.

Myös kulje­tus­tuen jatku­vuus on varmis­tet­tava vuoden 2025 jälkei­selle ajalle. Lisäksi tukeen osoitet­ta­vien myöntö­val­tuuk­sien tulee olla valtion budje­tissa riittävät suhteessa äkilli­sesti muuttu­neen toimin­taym­pä­ristön aiheut­ta­miin lisäkus­tan­nuk­siin yrityksille.

- Tavoit­teena on oltava tuotan­nol­listen yritysten kilpai­lu­kyvyn ja toiminnan jatku­vuuden turvaa­minen koko maan laajui­sesti, myös yrityk­sille, jotka sijait­sevat kaukana toimi­vista tuonti- ja vientisatamista.