Tiedot­teet

Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto testaa neljän yrityksen kanssa yhteistä rekrytointikampanjaa

Voiko yhteis­työllä saada parempia tuloksia osaajien rekry­toin­neissa? Tätä selvi­te­tään Pohjois-Karjalan maakun­ta­liiton hankkeessa, jossa testa­taan parhail­laan uutta tapaa tehdä rekry­tointia ja houkut­telua yhteis­työssä yritysten kanssa.

Mukana syksyn kokei­lussa ovat Porokylän leipomo, Veekmas, Valtimo Compo­nents, ja Enerke. Kaikilla yrityk­sillä on tarve uusille työnte­ki­jöille. Pohjois-Karjalan elinkei­no­yh­tiöt ovat olleet mukana etsimässä kampan­jaan yhteistyö-yrityksiä.

”Tavoit­tee­namme on yritysten toimin­tae­del­ly­tysten paran­ta­minen sekä kasvun ja kilpai­lu­kyvyn vauhdit­ta­minen rekry­toin­tio­saa­mista ja työnan­ta­ja­mie­li­kuvaa kehit­tä­mällä. Lokakuun aikana yrityksen kehit­tävät näitä asioita Fabrikin tuella ja marras­kuussa käynnistyy yhteis­mark­ki­noin­ti­kam­panja. Yhdis­tämme siis aluemark­ki­noinnin ja yritysten rekry­toin­ti­tar­peet,” Pohjois-Karjalan maakun­ta­liiton markki­noin­ti­pääl­likkö Heli Räsänen kertoo.

Myös Pohjois-Karjalassa näkyy globaali osaaja­pula. Suomen Keskus­kaup­pa­ka­marin tuoreen tutki­muksen mukaan osaaja­pu­lasta on tulossa Suomessa krooninen ongelma, josta kärsii kyselyyn vastan­neista yrityk­sistä peräti 70 prosenttia.

Yhteisen kampanjan tuloksia saadaan joulu­kuussa ja kokeilu toiste­taan tulevana keväänä taas uusien yritysten kanssa. Osaaja­pulan keskellä Räsänen näkee tässä hetkessä hyviä mahdol­li­suuksia yhtei­selle onnistumiselle.

”Pande­mian vaikutus näkyy ihmisten halussa palata juuril­leen tai juurek­kaa­seen elämään. Esimer­kiksi vuonna 2021 ulkomailta Pohjois-Karjalaan muutti enemmän ihmisiä kuin koskaan aiemmin tilas­to­his­to­riassa. Meidän viestimme on selkeä: Pohjois-Karjalassa on työpaik­koja, kiinnos­tavia uramah­dol­li­suuksia sekä mahdol­li­suus elää pehmeäm­pien arvojen mukaan.”