Tiedotteet
Syrjäsalmen ratasillan suunnitelmat lupaavia – Pohjois-Karjalan maakuntaliitto toivoo, että myös muita Karjalan radan toimenpiteitä kiirehdittäisiin
Väylävirasto tiedotti tiistaina 6.6. Kiteen Syrjäsalmen ratasillan rakentamisen vaihtoehdoista. Väylävirasto selvittää seuraavaksi kahta vaihtoehtoa, ja tavoitteena on mahdollisimman lyhyt katko raideliikenteeseen. Tällä puhutaan enimmillään 3–4 kuukauden mittaisesta katkosta, mutta kaikki keinot luvataan käyttää, jotka lyhentäisivät katkoa vielä enemmän.
- On ollut ilo huomata, että viestimme on huomioitu ja katkosta on tulossa pelättyä lyhempi. Olemme olleet tiiviisti yhteydessä Väyläviraston kanssa ja viestineet, miten tärkeää on välttää katko tai saada se mahdollisimman lyhyeksi. Väylävirasto on tehnyt hartiavoimin töitä ja nyt ratkaisuja on löydetty. Haluan kiittää myös alueemme yrityksiä ja muita toimijoita yhteistyöstä asian edistämiseksi, sanoo yhteyspäällikkö Jarno Turunen Pohjois-Karjalan maakuntaliitosta.
Väyläviraston ensimmäisenä vaihtoehtona on, että nykyinen silta korvataan apusiltajonolla liikennekatkon aikana, jonka jälkeen liikenne siirretään apusillalle ja sen jälkeen rakennetaan uusi silta alun perin suunniteltuun sijaintiin.
Toisessa vaihtoehdossa rakennettaisiin pidempi, teräksinen liittopalkkisilta kauemmaksi nykyisestä sillasta. Sillan keskituki sijaitsisi keskellä Syrjäsalmen uomaa, mikä vaikuttaisi jatkossa jonkin verran veneliikenteeseen.
”Koko Karjalan rata laitettava viipymättä kuntoon”
Jarno Turusen mukaan jatkovalmistelussa on huomioitava, miten haitta elinkeinoelämän kuljetuksille voidaan minimoida. Myös VR:n kanssa on tärkeää katsoa, miten korvaavat bussikuljetukset haittaisivat mahdollisimman vähän matkustusta.
- Myös maakunnan lentoyhteydet on turvattava, Turunen sanoo.
Siltatyön yhteydessä on tärkeää selvittää, voidaanko Karjalan radan muita kunnostuksia ajoittaa jo ensi vuodelle.
- Syrjäsalmi on varoittava esimerkki koko suomalaiselle liikennepolitiikalle. Nyt on tärkeää laittaa viipymättä kuntoon nykyinen Karjalan rata ja tehdä lisää ohituspaikkoja, jotta tavarat saadaan liikkumaan raiteille. Toivottavasti tämä tapaus toimii herätyksenä sille, että Itä-Suomen nykyistä rataverkkoa lähdetään kunnostamaan. Tällainen tilanne ei saa toistua, lähettää Turunen terveisiä hallitusneuvotteluihin.