Tiedot­teet

Syrjä­salmen ratasillan suunni­telmat lupaavia – Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto toivoo, että myös muita Karjalan radan toimen­pi­teitä kiirehdittäisiin

Väylä­vi­rasto tiedotti tiistaina 6.6. Kiteen Syrjä­salmen ratasillan raken­ta­misen vaihtoeh­doista. Väylä­vi­rasto selvittää seuraa­vaksi kahta vaihtoehtoa, ja tavoit­teena on mahdol­li­simman lyhyt katko raide­lii­ken­tee­seen. Tällä puhutaan enimmil­lään 3–4 kuukauden mittai­sesta katkosta, mutta kaikki keinot luvataan käyttää, jotka lyhen­täi­sivät katkoa vielä enemmän.

- On ollut ilo huomata, että viestimme on huomioitu ja katkosta on tulossa pelättyä lyhempi. Olemme olleet tiiviisti yhtey­dessä Väylä­vi­raston kanssa ja viesti­neet, miten tärkeää on välttää katko tai saada se mahdol­li­simman lyhyeksi. Väylä­vi­rasto on tehnyt hartia­voimin töitä ja nyt ratkai­suja on löydetty. Haluan kiittää myös alueemme yrityksiä ja muita toimi­joita yhteis­työstä asian edistä­mi­seksi, sanoo yhteys­pääl­likkö Jarno Turunen Pohjois-Karjalan maakun­ta­lii­tosta.

Väylä­vi­raston ensim­mäi­senä vaihtoeh­tona on, että nykyinen silta korva­taan apusil­ta­jo­nolla liiken­ne­katkon aikana, jonka jälkeen liikenne siirre­tään apusil­lalle ja sen jälkeen raken­ne­taan uusi silta alun perin suunni­tel­tuun sijaintiin. 

Toisessa vaihtoeh­dossa raken­net­tai­siin pidempi, teräk­sinen liitto­palk­ki­silta kauem­maksi nykyi­sestä sillasta. Sillan keski­tuki sijait­sisi keskellä Syrjä­salmen uomaa, mikä vaikut­taisi jatkossa jonkin verran veneliikenteeseen.

”Koko Karjalan rata laitet­tava viipy­mättä kuntoon”

Jarno Turusen mukaan jatko­val­mis­te­lussa on huomioi­tava, miten haitta elinkei­noe­lämän kulje­tuk­sille voidaan minimoida. Myös VR:n kanssa on tärkeää katsoa, miten korvaavat bussi­kul­je­tukset haittai­sivat mahdol­li­simman vähän matkustusta.

- Myös maakunnan lento­yh­teydet on turvat­tava, Turunen sanoo.

Silta­työn yhtey­dessä on tärkeää selvittää, voidaanko Karjalan radan muita kunnos­tuksia ajoittaa jo ensi vuodelle.

- Syrjä­salmi on varoit­tava esimerkki koko suoma­lai­selle liiken­ne­po­li­tii­kalle. Nyt on tärkeää laittaa viipy­mättä kuntoon nykyinen Karjalan rata ja tehdä lisää ohitus­paik­koja, jotta tavarat saadaan liikku­maan raiteille. Toivot­ta­vasti tämä tapaus toimii herätyk­senä sille, että Itä-Suomen nykyistä rataverkkoa lähde­tään kunnos­ta­maan. Tällainen tilanne ei saa toistua, lähettää Turunen terveisiä hallitusneuvotteluihin.