Tiedotteet
Suomi hakee EU-rahoitusta Karjalan radan suunnitteluun Imatran ja Joensuun välillä
Suomen valtio hakee EU:n Verkkojen Eurooppa ‑ohjelman liikenneohjelmasta rahoitustukea kolme miljoonaa euroa Karjalan radan suunnitteluun Imatran ja Joensuun välillä.
Imatra–Joensuu-rataosuus on välityskyvyltään täysin käytössä vilkkaimpina päivinä. Yhteys on tärkeä raakapuukuljetuksille ja metsäteollisuuden tuotekuljetuksille. Keskeisiä asioita on myös matka-ajan lyhentäminen henkilöliikenteessä. Suunnitelluilla toimenpiteillä junamatka lyhenisi Joensuusta Helsinkiin noin 15 minuuttia.
Kaiken kaikkiaan Suomi hakee EU:n Verkkojen Eurooppa ‑ohjelmasta rahoitustukea 11 liikennehankkeelle yhteensä 67,2 miljoonaa euroa. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta puolsi hakemuksia torstaina 18. tammikuuta.
EU:n tukirahoitusta on tarjolla tällä hakukierroksella noin seitsemän miljardia euroa etenkin kestävän liikenteen hankkeille. Euroopan komissio edellyttää kansallista rahoitusta 50–70 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Komissio tekee rahoituspäätökset kesä-heinäkuussa 2024.
Syrjäsalmen maantiesilta suunnitteluohjelmaan
Maakunnan saavutettavuuden parantaminen edistyy myös maantieliikenteessä.
Syrjäsalmen maantiesilta (Vt 6) Kiteellä on uutena kohteena Väyläviraston suunnitteluohjelmassa 2024–2031. Sillan tiesuunnitelman laatimiseen on osoitettu 400 000 euroa.