Kulje­tus­määrät kasva­neet Karjalan ja Savon radoilla

Helmi­kuun 2022 jälkeen Suomessa rataverkon tavara­lii­ken­teessä on tapah­tunut laskua, mikä johtuu Venäjältä saapuvan ja Venäjälle suuntau­tuvan
tavara­lii­ken­teen pysäh­ty­mi­sestä. Karjalan ja Savon radoilla kulej­tus­määrät ovat sen sijaan kasvaneet.

New North ‑hankkeen tekemä selvitys rataverkon tavara­lii­ken­teen nykyti­lasta kertoo, että kulje­tus­määrät ovat lisään­ty­neet Karjalan radalla Joensuun ja Imatran välillä. Lisäksi rataverkon huono kunto asettaa rajoit­teita tavara­lii­ken­teelle, esimer­kiksi Joensuun ja Iisalmen sekä Joensuun ja Kontio­mäen yhteys­vä­leillä, vaikka teoriassa näillä yhteys­vä­leillä olisikin kapasi­teettia vapaana.

Myös Savon radalla Iisalmen ja Kouvolan välillä kapasi­teetti on pääosin täynnä kiirei­sim­pinä tunteina.

Helmi­kuun 2022 jälkeen rataverkon tavara­lii­ken­teessä on tapah­tunut pääosin laskua, mikä johtuu Venäjältä saapuvan ja Venäjälle suuntau­tuvan tavara­lii­ken­teen pysäh­ty­mi­sestä. Esimer­kiksi netto­tonnit Kontiomäki-Oulu käytä­vällä laskivat 84 %. Kaiken kaikkiaan Suomen rataverkon rahti­vo­lyy­meissä lasku oli keski­määrin 20 prosenttia vuosina 2021–2023.

Vuoden 2030 ennus­teiden mukaan, teolli­suuden inves­toin­ti­po­ten­ti­aali huomioiden, suurin kapasi­teetin kasvu olisi New North ‑hankea­lu­eella Kemin ja Patokan­kaan sekä Iisalmen ja Kontio­mäen yhteys­vä­leillä sekä jonkin verran Sotkamon ja Iisalmen yhteys­vä­leillä. Kapasi­teetti laskisi Iisalmen ja Ylivieskan ja Lieksan ja Enon yhteys­vä­leillä. Vuonna 2050 kapasi­teetti Pohjois-Suomen rataver­kolla kasvaisi Kolarin ja Tornion yhteys­vä­leillä sekä Kemin ja Rovaniemen yhteysvälillä.

Selvi­tyk­sessä huomioi­daan pohjoisen inves­toin­ti­mah­dol­li­suudet. Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoi­silla rataver­koilla kulje­te­taan pääasiassa kaivos‑, kemian‑, metsä- ja teräs­teol­li­suuden raaka-aineita ja tuotteita sekä elintar­vi­ke­teol­li­suuden tuotteita. Pohjoi­sella alueella on suunnit­teilla useita teolli­suus­hank­keita, joilla on vaiku­tusta rataver­kolle tulevaisuudessa.

New North on hanke, joka keskittyy pohjoisten alueiden liiken­tee­seen, logis­tiik­kaan ja toimi­tus­var­muu­teen. Hanke kattaa Lapin, Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan liittojen yhteis­työn Suomessa, Meren­kurkun neuvoston Kvarkenin sekä Väster­bot­tenin ja Norrbot­tenin alueet Ruotsissa, sekä Tromsin, Nordlandin ja Finnmarkin alueet Norjassa. 

Interreg Aurora ohjel­masta rahoi­tetun hankkeen pääpart­neri on Lapin liitto. Kainuun liitto on osato­teut­taja rataverkon tavara­lii­ken­tee­seen keskit­ty­vässä työpa­ke­tissa yhdessä Pohjois-Karjalan maakun­ta­liiton kanssa. 

Lisätie­toja