Matkailu polkee myötätuulessa haasteista huolimatta
Ensin hyvät uutiset: Pohjois-Karjalan matkailu ja siihen liittyen laajemmin koko majoitus- ja ravitsemistoiminta ovat parin prosentin kasvussa. Osuuskaupan investoinnit majoituskapasiteettiin Joensuussa ja Kolilla näkyvät luvuissa. Ja jatkossa entistä vahvemmin, kun myös Bomban hotellin uusi lisäsiipi näkyy jo loppuvuoden luvuissa. Iloita voi myös siitä, että uudistunut VisitKarelia on päässyt liikkeelle Business Joensuun siipien suojassa.
Mutta sitten harmaat pilvet: moni pienempi matkailu- ja ravintolayrittäjä on laittanut tai laittamassa ovensa säppiin. Eikä sinällään ihme, sillä kaikki viime vuosien kriisit ovat koetelleet kovasti matkailualaa. Viimeisimpänä näkyvänä muutoksena on ihmisten tiukka taloustilanne, mikä on vähentänyt kulutuskäyttäytymistä. Täytyy nostaa hattua sitkeille matkailuyrittäjille, jotka jaksavat jatkaa ja edelleen uskoa valoisampaan tulevaisuuteen.
Vaikeiden aikojen jälkeen maakunnan matkailuala kaipaa kipeästi yrittäjävetoisia uusia investointeja, vaikka sitten aluksi yksittäisinä mökkeinä. Ja matkailijat kaipaavat uusia, vetovoimaisia tuotteita. Matkailumarkkinoiden uusjako koronan jälkeen on parhaillaan menossa. Ja tässä jaossa Suomen, Järvi-Suomen ja Pohjois-Karjalan olisi päästävä nykyistä paremmin mukaan ja lohkaisemaan kakusta entistä isompi pala. Ovatko viileys ja Suomen kesä jatkossa valtteja, kun Välimeren alueella kärsitään tukahduttavista helteistä?
Entä miltä näyttävät matkailualamme lähiajat? Ensilumi tuo ensimmäiset aktiivikuntoilijat, kokousten lisääntyminen tuo koko ajan enemmän vieraita maakuntaan. Ampumahiihdon maailmancupin avauskisat Kontiolahdella vetävät runsaasti kansainvälisiä vieraita marras-joulukuun vaihteessa. Ja samaan aikaan pikkujoulukausi vilkastuttaa ravintolaelämää.
Ensi vuonna starttaavat odotetut S‑ryhmän suorat charter-lennot Keski-Euroopasta Pohjois-Karjalaan. Tämä on erittäin merkittävä avaus kansainvälisten matkailijoiden saamiseksi tänne. Juuri kansainvälisessä matkailussa ovat olleet niin Suomen kuin Itä-Suomen haasteet. Suomi on menettänyt markkinaosuutta maailmalla ja samalla kansainvälistä markkinointityötä tekevän Visit Finlandin resursseja on leikattu. Järvi-Suomi voisi olla Suomen uusi Lappi, mutta se vaatisi paljon panostuksia kansainvälisiin tuotteisiin, markkinointiin ja suoriin lentoyhteyksiin. Ensi vuodesta on tulossa äärimmäisen mielenkiintoinen.
Onko ensi kesän hitti gravel-pyöräily? Upeita hiekkateitä maalaismaisemassa järvineen ja korkeine vaaroineen maakunnassa riittää poljettavaksi. Uusia reittejä on maakuntaan sopivasti tulossa. Mutta sitä ennen nautitaan talvisesta luonnostamme!
Jarno Turunen
yhteyspäällikkö
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto