
Pohjois-Karjalan energiainvestoinneille hyviä uutisia kehysriihestä
Pääministeri Petteri Orpon hallitus tiedotti 23.4. julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2026–2029.
Hallitus päätti kehysriihessä edistää energiaintensiivisten investointien toteuttamista itäisessä Suomessa huolehtimalla sähköverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n investointikyvystä. Fingrid käynnistää ympäristövaikutusten arvioinnin Huutokoski–Kontiolahti-hankkeelle, jonka tavoitteena on kasvattaa nykyinen 110 kilovoltin yhteys 400 kilovolttiin.
- Kantaverkon eteneminen on erittäin tärkeä asia Pohjois-Karjalalle ja voi laittaa energiainvestoinnit liikkeelle. Jos jatkoaskeleet etenevät, maakunnasta voi tulla Suomen houkuttelevin paikka energiainvestoinneille, datakeskuksille ja muille puhtaan energian investoinneille, yhteyspäällikkö Jarno Turunen sanoo.
Myös itäisen Suomen ohjelman toimeenpano etenee ja siinä keskeisessä roolissa ovat liikenneyhteydet. Hallitus turvaa mm. Joensuun ja Helsingin välisen lentoliikenteen jatkumisen alkuvuoteen 2028 saakka.
Pielisen itäpuolella toimivan teollisuuden kuljetuksille tärkeä Lieksanjoen silta saa 20 miljoonan euron rahoituksen investointiohjelmassa.
- Meillä on kohta kolme merkittävää siltahanketta käynnissä eri puolilla maakuntaa eli Syrjäsalmi, Karvio ja Lieksanjoki. Viestimme kriittisten siltojen korjaustarpeista on kuultu, Turunen toteaa.
Hallitukselta tulee myös merkittävä panostus Outokumpuun. GTK Mintecin mineraalialan koetehdaskokonaisuuden loppuun saattamiseksi esitetään 37 miljoonan euron valtuutta vuodelle 2027. GTK Mintec on kansainvälistä kärkeä mineraaliprosessoinnin ja kiertotalouden tutkimuksessa.
Uusiin elinvoimakeskuksiin perustetaan maakunnalliset investointitiimit vauhdittamaan uusia investointeja.
Pohjois-Karjalassa tulee näkymään myös mm. Rajavartiolaitokselle tulevat lisäresurssit. Sisäisen turvallisuuden viranomaisten resursointia lisätään yhteensä keskimäärin noin 43 miljoonalla eurolla vuodessa vuosina 2026–2029.
Maakunnan vaikuttamistyötä valtion suuntaan ohjaa Edunajamisen kärjet ‑asiakirja.
- Energiamurros tarvitsee vielä lisäpäätöksiä. Myös Karjalan radan kehittämistä tulee hallituksen kiirehtiä jatkossa, Jarno Turunen sanoo.
Lisätietoja
