
Budjettiriihessä unohdettiin rajamaakuntien tulevaisuus
Uuden Lieksanjoen sillan rahoituspäätös on ainoa merkittävä Pohjois-Karjalaa koskeva ratkaisu hallituksen vuoden 2026 talousarvioesityksessä.
Valtioneuvoston kanslian tiedotteen (2.9.) mukaan hallituksen päätökset vuoden 2026 talousarvion osalta tukevat alkavaa talouskasvua. Hallitus lupaa panna toimeen kasvutoimia, jotka tukevat työtä, yrittäjyyttä ja investointeja koko Suomessa.
Ukrainan sodan vaikutuksista huomattavasti kärsinyt rajamaakunta Pohjois-Karjala jäi jälleen odottamaan aikoja parempia niin liikenne- kuin energiahankkeissa. Maakunta ei saa siis edelleenkään samoja edellytyksiä kehitykselle kuin Suomen muut alueet.
Muun muassa metsäteollisuudelle elintärkeän Joensuu–Imatra-raideyhteyden parantamisessa ei päästä vieläkään eteenpäin. Viime vuosien linja jatkuu eli itäisen Suomen liikenneinvestoinnit sijoittuvat mitä suurimmassa määrin Kuopion seudulle Pohjois-Savoon. Savon radan nopeudennostoon esitettävä rahoitus on yllättävä, sillä Itä-Suomen maakuntien yhteisessä liikennehankkeiden investointiesityksessä Karjalan rata on sovittu ensisijaiseksi kehittämiskohteeksi.
Lisääntyneen tavaraliikenteen takia Karjalan rata kipeästi ohituspaikkoja. Koko Joensuu–Imatra-rataosuuden remontin budjetti on 64 miljoonaa euroa. Tämä osuus on Pohjois-Karjalan tärkein ja kiireellisin liikennehanke. Pohjois-Karjalan maakuntaliitto esittääkin, että väylien korjausvelkaan budjetoituja varoja käytetään Karjalan radan kehittämistoimiin. Koska nykyisten tärkeiden väylien ylläpitämiseen ei näytä riittävän rahaa, niin haihattelu raideleveyden muuttamisesta on syytä lopettaa.
Talousarvioesityksessä ei oteta kantaa 400 kilovoltin kantaverkon rakentamiseen Pohjois-Karjalaan. Sähkönsiirtokapasiteetin riittävyys ei saa estää maakunnan puhtaan siirtymän hankkeita, joita on vireillä 1,4 miljardin arvosta. Konkreettinen kasvutoimi olisi myös tuulivoiman rakentamisen edistäminen Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon potentiaalisilla alueilla. Tuulivoiman mahdollistavan aluevalvontajärjestelmän hintalappu on noin 200 miljoonaa euroa.
Kasvavan Joensuun seudun tärkein liikennehanke eli VT9 Ylämyllyn eritasoliittymän rakentaminen on odottanut parikymmentä vuotta käynnistymistä. Kustannusarvioltaan 48 miljoonan euron hanke on valmis toteutettavaksi, vain päätökset puuttuvat.
Hallituksen talousarvioesitys sisältää sekä mahdollisuuksia että epävarmuuksia. Investointimyönteisen ilmapiirin ruokkiminen on ehdottomasti hyvä asia. Rajamaakunnat kaipaavat kuitenkin lisätoimia, sillä muuten investoinnit suuntautuvat muualle maahan. Taloudellisen elinvoiman ja väestönkehityksen haasteisiin tulee löytyä konkreettisia ja kohdennettuja ratkaisuja. Ylimalkainen maininta Itäisen Suomen ohjelman edistymisestä ei täytä näitä tarpeita.
Lisätietoja
Pohjois-Karjalan maakuntavaltuuston puheenjohtaja Emilia Kangaskolkka, [email protected], p. 045 114 9034, maakuntahallituksen puheenjohtaja Katja Asikainen, [email protected], p. 044 314 1324