
Metsäbiotalouden vienti vetää
Metsäpuolen vienti oli kovassa kasvussa alkuvuonna. Erityisesti sahatavaran vienti nousi hurjasti (+24,2 %). Puun hinta on nyt korkealla tasolla, mikä lisää metsänomistajien tuloja mutta toisaalta asettaa haasteita alan teollisuuden kilpailukyvylle.
Sen sijaan koko Pohjois-Karjalan teollisuuden viennin kehitys oli heikkoa (-1 %). Samaan aikaan koko maan vienti kasvoi yli kuusi prosenttia. Heikoiten maakunnan vienti kehittyi metalliteollisuudessa ja kiviteollisuudessa.
Maakunnan sisällä yllättäen Joensuussa kehitys oli pakkasella, kun taas muualla maakunnassa viennin kasvu oli ihan mukavalla tasolla.
Geopoliittinen tilanne vaikuttaa merkittävästi itäisen Suomen vientikuljetuksiin. Kun itäraja on kiinni eikä Saimaan kanavaa käytetä, suuntautuu vienti hyvin pitkälti HaminaKotkan-sataman kautta maailmalle. Tässä tilanteessa on äärimmäisen tärkeää, että mahdollisimman iso osa vientikuljetuksista saataisiin raiteille. Tämä lisäisi teollisuuden kilpailukykyä ja samalla saataisiin pienennettyä päästöjä, mikä on tärkeää tänä päivänä myös asiakkaille.
Monesti iso vastuullisuustyö on tehty tehtailla, mutta kuljetuksissa tehtävää riittäisi. Tässä työssä raiteilla ja merikuljetuksilla on tärkeä rooli. Karjalan radan yksiraiteiset osuudet ovat kuitenkin käytännössä täysin käytössä eikä junia saada lisättyä, ellei saada lisää kohtaamispaikkoja tai kaksoisraidetta.
Päätökset näistä toimenpiteistä kestävät itäisen Suomen vientiyrityksien kannalta harmillisen kauan.
Koko itäisen Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta onkin toivottavaa, että raiteiden välityskykyä saadaan nopeasti parannettua ja rataverkon sähköistystä jatkettua.
Jarno Turunen
yhteyspäällikkö
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto