
Kannanotto: Jyväskylä–Pieksämäki-radan perusparannus vietävä loppuun asti
Pohjois-Karjala on mukana kannanotossa, jossa edellytetään Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalle suunniteltujen toimenpiteiden toteuttamista suunnitellusti. Väylävirasto on tiedottanut, että hankkeen kaksi viimeistä päällysrakenneurakkaa välillä Hankasalmi–Pieksämäki ja tasoristeyksien poistot eivät toteudu täysin, koska hankkeelle ei ole osoitettu rahoitusta vuosille 2026–2028.
Etelä-Savon, Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntaliittojen, kuntien ja kauppakamarien yhteisessä kannanotossa esitetään, että Jyväskylä-Pieksämäki perusparannus ja tasoristeyksien poistot toteutetaan alkuperäisen aikataulun ja suunnitelman mukaisesti vuosina 2026–2028 ja toteuttamiseen osoit-taan riittävä rahoitus (60 M€).
Jyväskylä–Pieksämäki rataosa on merkittävä länsi-itäsuuntainen raideyhteys, joka mahdollistaa liikenteen Joensuusta länsirannikon satamiin. Rata kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-liikenneverkkoon ja on osa Suomen rataverkon pääväyliä. Radalla onmerkittävä määrä sekä henkilö- ja tavaraliikennettä. Ra-taosalla tehtiin 405 000 matkaa ja sillä oli tavaraliikennettä reilut 2 miljoonaa tonnia vuonna 2024.
Pohjois-Karjalan näkökulmasta poikkiyhteys on merkittävä myös opiskelijoiden liikkumiselle. Joensuu on väkilukuun nähden Suomen vilkkaimpia opiskelijakaupunkeja, kaupungissa on noin 13 000 korkeakouluopiskelijaa.
Lisätietoja




