Rautatieasema, juna, bussi, polkupyöriä

Kannan­otto: Jyväskylä–Pieksämäki-radan perus­pa­rannus vietävä loppuun asti

Pohjois-Karjala on mukana kanna­no­tossa, jossa edelly­te­tään Jyväskylä–Pieksämäki-rataosalle suunni­tel­tujen toimen­pi­teiden toteut­ta­mista suunni­tel­lusti. Väylä­vi­rasto on tiedot­tanut, että hankkeen kaksi viimeistä päällys­ra­ken­neu­rakkaa välillä Hankasalmi–Pieksämäki ja tasoris­teyk­sien poistot eivät toteudu täysin, koska hankkeelle ei ole osoitettu rahoi­tusta vuosille 2026–2028.

Etelä-Savon, Keski-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakun­ta­liit­tojen, kuntien ja kauppa­ka­ma­rien yhtei­sessä kanna­no­tossa esite­tään, että Jyväskylä-Pieksämäki perus­pa­rannus ja tasoris­teyk­sien poistot toteu­te­taan alkupe­räisen aikataulun ja suunni­telman mukai­sesti vuosina 2026–2028 ja toteut­ta­mi­seen osoit-taan riittävä rahoitus (60 M€).

Jyväskylä–Pieksämäki rataosa on merkit­tävä länsi-itäsuuntainen raideyh­teys, joka mahdol­listaa liiken­teen Joensuusta länsi­ran­nikon satamiin. Rata kuuluu Euroopan laajui­seen TEN-T-liikenneverkkoon ja on osa Suomen rataverkon pääväyliä. Radalla onmer­kit­tävä määrä sekä henkilö- ja tavara­lii­ken­nettä. Ra-taosalla tehtiin 405 000 matkaa ja sillä oli tavara­lii­ken­nettä reilut 2 miljoonaa tonnia vuonna 2024.

Pohjois-Karjalan näkökul­masta poikkiyh­teys on merkit­tävä myös opiske­li­joiden liikku­mi­selle. Joensuu on väkilu­kuun nähden Suomen vilkkaimpia opiske­li­ja­kau­pun­keja, kaupun­gissa on noin 13 000 korkeakouluopiskelijaa.

Lisätie­toja