Matkailun uusi aika
Maakunnan matkailussa on ollut monia vaikeita vuosia takana. Kaikki viime vuosien kriisit ovat koskettaneet matkailualaa, joten sitkeyttä matkailuyrittäjillä totisesti löytyy. Viimeisen vuoden aikana monet pienet matkailuyritykset ovat ilmoittaneet erilaisista taloudellisista vaikeuksista, toimintansa päättämisestä tai siitä, että etsivät uutta yrittäjää. Erityisesti uutisia on kuultu ohjelmapalveluyrityksistä ja ravintoloista.
Samaan aikaan Pohjois-Karjalan osuuskauppa on tehnyt merkittäviä investointeja, jotka ovat tuoneet uutta virtaa muun muassa Kolille ja Bomballe. Läsnäolokokouksiakin on alettu pitää ja tämä näkyy erityisesti Joensuussa.
Luontomatkailu nousi koronan myötä, mutta on nyt suosio selvästi tasaantunut. Ihmisillä ei ole nyt ostovoimaa, mikä näkyy kotimaan matkailussakin.
Visit Karelian jatkosta on nyt vihdoin päästy yhteisymmärrykseen ja toiminta jatkuu Business Joensuun siipien suojissa. Tämä antaa mahdollisuuden rakentaa uudelleen yhteyksiä matkanjärjestäjiin, Visit Finlandiin ja Itä-Suomessa kansainvälisten matkailijoiden houkutteluun Lakeland-yhteistyössä.
Maakunnan liikenneyhteydet toimivat, sittenkin. Lentoliikenteen jatkon varmistuminen on matkailulle erinomainen asia. Pidempi näkymä luo turvaa matkailun kehittämiselle. Parantuva lentoliikenteen vuorotarjonta mahdollistaa entistä paremmin matkan pääkaupunkiseudulta viikonlopun viettoon Pohjois-Karjalaan. Junaliikennekin on nyt normalisoitunut, kun ratatyöt eivät enää haittaa liikennettä.
Ajatellaan laajemmin ja ponnistetaan vahvuuksien kautta
Pohjois-Karjalan matkailussa on nyt noustava paikallissarjasta valtakunnallisesti merkittäväksi toimijaksi. Meillä on paljon kansainvälisesti kiinnostavaa: Koli, luonto ja ainutlaatuinen kulttuuri, kuten Valamon luostari. Järvi-Suomen eli Lakelandin vahvuudet liittyvät kesään, mökkeilyyn ja saunomiseen, mutta myös aidosti neljään vuodenaikaan, viileyteen ja puhtauteen. Myös tapahtumamme kiinnostavat. Suurten tapahtumien, kuten ampumahiihtokilpailujen ja Ilosaarirockin lisäksi meillä on monia muita tapahtumia, jotka houkuttelevat matkailijoita ja vapaa-ajan asukkaita
Katse onkin nostettava omista kengänkärjistä ylöspäin – matkailussa ei ole kyse vain omasta kunnasta tai maakunnasta, vaan laajemmin siitä, miten ja miksi ihmiset tulevat Itä-Suomeen. Matkailu ei kasva julkisvetoisesti, vaan kasvuhaluisten ja eteenpäin haluavien yrittäjien toimesta. Jatkossa kotimaan matkailu ei riitä, vaan kasvua on saatava kansainvälisistä matkailijoista. Kaikki tämä tarvitsee investointeja ja yhdessä tekemistä.
Matkailun tulevaisuususkoa voidaan rakentaa monien vahvuuksien varaan. Olemme tänä vuonna yhdessä Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan kanssa Euroopan ruokaprovinssi. Ampumahiihdon maailmancup starttaa marras-joulukuussa Kontiolahdelta. Kontiolahdelle on myös tarkoitus saada MM-kisat tämän vuosikymmenen lopussa. Lakeland nousee Suomen kansainvälisen matkailun helmeksi. Luontomatkailu kiinnostaa, meillä se tarkoittaa vaellusta, maastohiihtoa, maastopyöräilyä ja gravelia eli pyöräilyä hiekkateillä. Pärnävaaran, Lykynlammen ja Kontiolahden ampumahiihtokeskuksen yhteistyöstä voisikin syntyä uusi helmi matkailuumme. Joensuussa kongressimatkailulla on paljon mahdollisuuksia.
On tärkeää pohtia, mitkä ovat seuraavat matkailun kasvusysäykset Kolilla sekä Bomballa ja samalla koko Pielisen alueella, Valamossa, Ilomantsissa, Joensuun kaupunkikeskustassa, Joensuun seudulla sekä Saimaalla (ja siinä yhteydessä Keski-Karjalassa). Saunamaailmat ja seuraavan sukupolven mökkimajoitus voivat olla osa tätä kokonaisuutta. Eittämättä kehitys tarvitsee myös suoria kansainvälisiä lentoja ja paljon paremmin tuotteistettuja palveluja, tekemistä ja kokemista.
Jarno Turunen
yhteyspäällikkö
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto