Matkustajia Joensuun lentoasemalla.

Kannan­otto: Valtio ei köyhdy, vaan rikastuu panos­ta­malla maakuntalentoihin

Pohjois-Karjalan maakun­ta­liitto edellyttää lentoa­se­ma­verkon säilyt­tä­mistä nykyi­sel­lään ja koko maan kolmen tunnin saavu­tet­ta­vuuden säilyt­tä­mistä vireillä olevassa Liikenne 12 ‑suunni­telman päivi­tyk­sessä. Puoli­vä­li­rii­hessä on myös jatket­tava lento­lii­ken­teen ostoja Joensuuhun. Lento­yh­teys Helsin­gistä Joensuuhun on elintärkeä maakunnan kansain­vä­li­selle elinkei­noe­lä­mälle ja matkailulle.

Lentoa­se­mayhtiö Finavia esittää kuitenkin tuoreim­massa lento­lii­ken­teen trendi­ra­por­tis­saan, että valtio lopet­taisi ostopal­ve­lu­lii­ken­teen maakun­ta­ken­tille. Finavia olisi valmis myös karsi­maan lentoa­se­ma­ver­kos­toaan ja korvaa­maan yhteyksiä matka­ket­ju­jär­jes­te­lyin. Joensuusta ainut toimiva vaihtoeh­toinen matka­ketju on raide­lii­kenne, jossa matka-ajan radikaali nopeut­ta­minen ei ole mahdol­lista lähivuo­sina inves­toin­tien pitkien toteu­tusai­kojen takia. Esimer­kiksi mahdol­lisen lento­radan toteut­ta­minen vie nopeim­mil­laan noin kymmenen vuotta.

Joensuu kuuluu korona­pan­de­mian seurauk­sena ostopal­ve­lu­lii­ken­teen piiriin joutu­nei­siin lentoa­se­miin, ja tällä hetkellä lennoista vastaa Finnair. Joensuun kenttä on myös vilkkain nykyi­sistä ostopal­ve­lu­ken­tistä ja matkus­ta­ja­määrät kasvoivat edelleen vuonna 2024.

Kyse ei ole vain lento­yh­tey­destä, vaan alueiden elinkei­noe­lämän mahdol­li­suuk­sista tehdä kansain­vä­listä kauppaa ja ylipää­tään koko Suomen yhteyk­sistä maail­malle. Kolmel­le­toista lentoa­se­malle tehdyn selvi­tyksen mukaan lento­lii­ken­teen synnyt­tä­mistä talous­vai­ku­tuk­sista yli 98 prosenttia kohdistuu lento­lii­ken­nealan ulkopuo­li­seen yritys­toi­min­taan ja alueelle tulevat hyödyt ovat työpaik­koina, verotu­loina sekä yritysten kasvuna ja inves­toin­teina aivan toista luokkaa ostopal­ve­lu­lii­ken­teen kustan­nuk­siin verrat­tuna – vienti­tu­loissa puhutaan vuosit­tain sadoista miljoo­nista, kustan­nuk­sissa yksit­täi­sistä miljoonista.

Orpon halli­tus­oh­jel­massa on linjattu lentoa­se­ma­verkon säilyt­tä­minen nykyi­sel­lään. Päämi­nis­teri Orpo on myös luvannut Joensuun lento­yh­teyk­sien jatku­misen. Onkin käsit­tä­mä­töntä, että Finavia valtio­nyh­tiönä voi jatku­villa ulostu­loil­laan luoda turhaa epävar­muutta lento­yh­teyk­sien jatku­mi­seen ja alueiden kehity­se­del­ly­tyk­siin. Miten kauan poliit­ti­sesti valtio­nyh­tiöiden annetaan jatkaa tällaista alueiden alasajoon ja halli­tus­oh­jelman vastaista toimintaa?

Suoma­laisten omistaman Finavian on huoleh­dit­tava koko maan saavu­tet­ta­vuu­desta. Keskus­te­lussa unohtuu, että Finavia teki valtavat noin miljardin euron inves­toinnit Helsinki-Vantaan lentoa­se­malle suorien Aasian lentojen toivossa. Nyt maakunnat aiotaan laittaa näiden yli-investointien maksumieheksi.

Itäisen Suomen nousu edellyttää sekä yritysten kasvu­mah­dol­li­suuk­sien turvaa­mista että panos­tuksia kansain­vä­li­seen matkai­luun. Molem­pien edelly­tyk­senä on hyvä saavu­tet­ta­vuus ja toimivat lento­yh­teydet. Lakeland-alueella on koko Suomen matkailun kannalta merkit­tävä kasvu­mah­dol­li­suus, joka edellyttää kattavaa lentoa­se­ma­ver­kostoa ja toimivia yhteyksiä. Pohjois-Karjalassa on myös tehty mittavia matkai­luin­ves­toin­teja mm. Kolilla ja Bomballa.

Pohjois-Karjalan tavoit­teena on koko ajan ollut pitkällä aikavä­lillä markki­naeh­toisen lento­lii­ken­teen palaut­ta­minen ja siihen maakun­nassa on hyvät edelly­tykset mm. suurten kansain­vä­listen yritysten ja yliopiston ansiosta. Tässä tarvi­taan tiivistä yhteis­työtä lento­yh­tiöiden kanssa, jotta palve­lu­taso saadaan vastaa­maan elinkei­noe­lämän ja matkailun tarpeita. 

Maakun­ta­len­tojen tärkein funktio ei ole maan sisällä liikku­minen, vaan maakun­tien yritysten ja osaajien pääsy nopeasti maail­malle ja takaisin.

Lisätie­toja