Niiralan rajanylityspaikan kehittämistä vauhditetaan investointipaketilla
Tohmajärven Niirala on Suomen ja Venäjän välisistä rajanylityspaikoista neljänneksi vilkkain yli miljoonalla vuosittaisella rajanylittäjällään. Kyseessä on merkittävä kuljetusväylä elinkeinoelämälle ja myös matkailun kehittämissuunnitelmat ovat pitkällä.
Niiralan kansainvälisen rajanylityspaikan ja sen läheisyyteen sijoittuvien toimintojen kehittäminen kuuluvat Pohjois-Karjalan kärkihankkeisiin. Investointitarpeet nähdään mieluummin kokonaisuutena kuin yksittäisinä toimina, joten Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Suomen tulli, Rajavartiolaitos, Tohmajärven kunta ja Keski-Karjalan Kehitysyhtiö KETI Oy ovat laatineet yhteisen, vuoteen 2030 ulottuvan investointipaketin.
Investointipakettiin on koottu kehittämiskohteita yli 32 miljoonan euron arvosta.
- Siinä ovat Niiralan rajanylityspaikan ja teollisuusalueen lähivuosien merkittävimmät julkiset investoinnit ja yritysinvestoinnit. Yhteisenä tavoitteena on vauhdittaa kansainvälisen rajaliikenteen kehittymisen kannalta välttämättömiä toimia, kertoo yhteyspäällikkö Jarno Turunen PohjoisKarjalan maakuntaliitosta.
Välttämättömiin ja nopeaa toteutusta vaativiin toimiin kuuluvat rajanylityspaikan päärakennuksen uusiminen sekä tie- ja kaistajärjestelyiden parantaminen. Vanhan päärakennuksen ahtaus ja pohjaratkaisu heikentävät rajatarkastusten sujuvuutta ja osittain myös turvallisuutta. Uudisrakennuksen ja liikennejärjestelyiden hankesuunnitelmaa ei ole vielä aloitettu, tässä vaiheessa investoinnin arvioidaan olevan yhteensä 9,5 miljoonaa euroa.
Valtatie 9 tarjoaa Niiralan kautta yhteyden Venäjälle, ja Niiralasta on junaraideyhteys Venäjän kautta aina Kiinan markkinoille asti. Rajanylityspaikan kautta kulkevan raskaan liikenteen määrä on kasvussa, vuotuinen kasvu on noin kahdeksan prosenttia. Kehittämispakettiin onkin nostettu Vt 9 ‑tiehanke ja rautatien sähköistys.
Valtatien kunnostus Niiralan ja Kemien välillä esitetään toteutettavaksi useammassa osassa niin, että työt aloitetaan liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimmasta päästä eli Niirala–Kaurila-osuuden oikaisusta. Hankkeen eteneminen edellyttää ensiksi tiesuunnitelman laatimista. Toteutuksen alustava kustannusarvio on 8,5 miljoonaa.
Raideosuuden Säkäniemi–Niirala sähköistyksen hintalapuksi arvioidaan 8,2 miljoonaa euroa. Sähköistys on edellytys Niiralan kautta kulkevien kansainvälisen transitokuljetusten kasvulle. Sähköistys liittäisi rataosuuden jo sähköistettyyn Karjalan rataan sekä tukisi kaikkia muita alueen jatkosähköistyksiä (Joensuusta Uimaharjuun ja edelleen Kontiomäelle, Joensuu–Pieksämäki ja Joensuu–Siilinjärvi).
Tohmajärven kunnan tavoitteena on kehittää Niiralan yritystoimintaa ja palveluita. Kunnalla on alueella tontteja kaupalle sekä teollisuuden ja logistiikan yritystoiminnalle. Maakuntakaavassa alueelle on vahvistettu varaus vähittäiskaupan suuryksikölle. Investointipaketissa teollisuusalueen investointitarpeeksi arvioidaan noin kuusi miljoonaa euroa. Tämä pitää sisällään mm. uusiutuvalla energialla tuotettavaa sähköä, yritysten toimitilojen laajennuksia ja terminaaliraiteiston kunnostusta.
- Niiralan alueen ja rajaliikenteen palveluiden kehittäminen on todella tärkeää Tohmajärven kunnalle. Investoinnit lisäävät työpaikkoja ja mahdollistavat uusien yritysten sijoittumisen alueelle, unohtamatta jo olemassa olevien yritysten toiminnan kehittämistä. Suunnitelmallista yritystoiminnan ja alueen kehittämistä teemme yhteistyössä KeskiKarjalan kehitysyhtiön kanssa, toteaa vt. kunnanjohtaja Mikko Löppönen.