Tiedotteet
Väyläverkon investointisuunnitelmat pettymys itäisen Suomen maakunnille
Väyläverkon investointiohjelman luonnos vuosille 2024–2031 on monelta osin pettymys itäiselle Suomelle. Pohjois-Karjalan maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan Etelä-Savon maakuntaliiton, Kainuun liiton, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton ja Pohjois-Savon liiton lausunnon investointiohjelman luonnoksesta.
Pohjois-Karjalalle ikävin yllätys oli luonnosversiosta poistettu valtatie 9 parantaminen Liperin Ylämyllyn kohdalla. Joensuun seudun kärkihankkeisiin kuuluvan kohteen suunnittelu on jo pitkällä ja se on ollut jo aiemmin investointiohjelmassa. Noin 49 miljoonan euron hankkeen tarkoituksena on parantaa vilkkaan risteysalueen turvallisuutta eritasoliittymällä ja nelikaistaisella tien jatkeella. Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Kainuu esittävät, että kohde palautetaan investointiohjelmaan takaisin.
Pohjois-Karjalan maakuntahallitus päätti antaa myös erillisen kannanoton Ylämyllyn palauttamisesta investointiohjelmaan.
Myös Itä-Suomen ratayhteyksiin luonnos lupaa pientä tai olematonta panostusta. Karjalan rataan (Imatra–Joensuu) ja Savon rataan (Kouvola–Kuopio) esitetään yhteensä vaatimattomat 72 miljoonaa euroa, joista 60 miljoonaa kohdentuisi Karjalan rataan. Liitot esittävät, että Joensuu–Imatra-rataosuudelle ohjataan vähintään 205 miljoonaa euroa ja Kouvola–Kuopio-välille 170 miljoonaa. Maakuntien liittojen mukaan esitetyillä investoinneilla ei kurota edes korjausvelkaa kiinni eivätkä ne lyhennä matka-aikoja.
Joensuun ja Kontiomäen väliselle rataosuudelle ei luonnoksessa esitetä lainkaan toimenpiteitä. Savon ja Karjalan ratojen välisten poikittaisratojen parantamisesta ei mainita luonnoksessa ollenkaan.
Hyvää luonnoksessa on se, että Saimaan raakapuukuljetuksiin käytettävien väylien parantamiset on otettu mukaan. Raakapuun laivakuljetuksille on ennustettu 20–50 prosentin kasvua.
Pohjois-Karjalalle hallitusohjelmatavoitteet
Maakuntahallitus hyväksyi Pohjois-Karjalan hallitusohjelmatavoitteet. Tavoitteet on jaettu kuuteen pääteemaan. Liikenneyhteyksien osalta toivotaan erityisesti junayhteyksien nopeuttamista ja tavaraliikenteen siirtämistä raiteille, Joensuun lentoyhteyksien turvaamista sekä perusväylänpidon rahoituksen nostoa.
Pohjois-Karjalan edunajamisen kestoteeman, parempien liikenneyhteyksien lisäksi hallitusohjelmatavoitteiden painopiste on niin sanotuissa vihreissä teollisissa investoinneissa. Niiden toteutuminen vaatii ratkaisuja tuulivoima- ja kantaverkkokysymykseen. Rajamaakuntien ja Itä-Suomen kehitysedellytykset on uuden hallituksen huomioitava muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa. Pohjois-Karjalan hallitusohjelmatavoitteisiin voi tutustua oheisen linkin kautta.
Kudelma ohjaa kulttuurin ja luovien alojen kehittämistä
Maakuntahallitus hyväksyi Pohjois-Karjalan kulttuurin ja luovien alojen toimenpideohjelman (Kudelma) vuosille 2023–2025.
Kudelma ohjaa osaltaan kulttuurin ja luovien alojen hankerahoituksen kohdistamista maakunnassa. Siinä on ehdotettu laajasti erilaisia kulttuuria ja luovia aloja kehittäviä toimenpiteitä. Pohjois-Karjalassa luovien alojen liikevaihto oli 73,8 miljoonaa euroa vuonna 2021. Kulttuurilla on myös merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus, se vaikuttaa mm. kansakunnan henkiseen kriisinkestävyyteen, yhteiskunta-aktiivisuuteen ja jopa äänestysprosenttiin.
Maakuntahallitus kokoontuu seuraavan kerran 27.3.
Lisätiedot: maakuntahallituksen puheenjohtaja Hanna Huttunen, p. 0400 673 114, [email protected], maakuntajohtaja Markus Hirvonen, p. 050 357 7739, markus.hirvonen@pohjois-karjala, aluesuunnittelupäällikkö Pasi Pitkänen, p. 0400 832 572, [email protected], liikenneasiantuntija Jyrki Suorsa, p. 040 520 0595, [email protected], yhteyspäällikkö Jarno Turunen, p. 0400 818 352, [email protected]