Tiedotteet
Pohjoisen suunnan merkitys kasvaa myös rautatieliikenteessä
Joensuu–Kontiomäki-rataosuus on yksi akuuteista kehittämiskohteista, jotta Pohjois-Karjala pääsee mukaan edistämään vihreää siirtymää ja turvaamaan Suomen huoltovarmuutta. Ainoa maayhteys Suomesta ulkomaille kulkee nyt pohjoisen kautta.
Rautateiden kuljetusvirrat ovat muuttuneet Suomessa ja erityisesti Itä-Suomessa Venäjän liikenteen loputtua. Tuonti ja vienti Venäjältä on lähes loppunut, ja suuret transitiovirrat ovat poistuneet kiskoilta. Raakapuuvirtojen suunta on muuttunut, ja tavaraliikenne lisääntynyt erityisesti Savon ja Karjalan radoilla.
Ainoa maayhteys Suomesta ulkomaille kulkee tällä hetkellä pohjoisen kautta. Tämä yhteys on tärkeä huoltovarmuuden kannalta, mutta sen merkitys on kasvamassa myös pohjoiseen suunniteltujen vihreän siirtymän investointien vuoksi.
Pohjoiseen suuntautuvan rautatieliikenteen yhtenä haasteena on erilainen raideleveys Suomen ja Ruotsin välillä. Se on kuitenkin teknisesti ratkaistavissa, maailmalla on paljon toimivia esimerkkejä.
- Suurempi ongelma on varmasti se, että koko Suomen rautaverkko on kehitetty palvelemaan erityisesti Suomenlahden ja Pohjanlahden satamien vienti- ja tuontikuljetuksia. Ainoat ulkomaan yhteydet ovat olleet Venäjän suuntaan, jossa käytännössä sama raideleveys on mahdollistanut tavaravaunujen rajanylitykset, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton liikenneasiantuntija Jyrki Suorsa kertoo.
Saimaan kanavan liikenteen loppuminen pakotti itäisen Suomen tavaraliikenteen kiskoille ja kumipyörille.
- Kauppamerenkululla oli suuri alueellinen merkitys, joten tavaravirtojen siirtyminen pääosin rautateille ei ole tapahtunut ongelmitta.
Joensuun ja Kontiomäen väli yksi pullonkauloista
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto on mukana Interreg Aurora ‑ohjelman rahoittamassa New North – Transport, Logistics and Security of Supply ‑hankkeessa. Hankkeessa mm. selvitetään, millaiseksi ja miten rautatieverkkoa tulisi hankealueella kehittää, jotta koko alueen – myös Suomen ja erityisesti itäisen Suomen – rautatiekuljetukset yhdistyisivät toimivasti pohjoisen kautta eurooppalaiseen rataverkkoon.
- Kehitettäviä pullonkauloja hankealueella on varmasti paljon. Pohjois-Karjalan kannalta niistä ensimmäinen on Joensuun ja Kontiomäen väli. Kyseisestä rataosuudesta valmistui juuri tarveselvitys, jossa esitetään mittavia kehittämistarpeita lähivuosille, jotta edes nykyinen liikenne saataisiin turvattua, Jyrki Suorsatoteaa.
New North ‑hanke kattaa Lapin, Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan liittojen yhteistyön Suomessa, Merenkurkun neuvoston Kvarkenin sekä Västerbottenin ja Norrbottenin alueiden Ruotsissa, sekä Tromsin ja Finnmarkin alueiden Norjassa. Hankkeen budjetti on 1,9 miljoonaa euroa.